Wat zijn jouw zakelijke goede voornemens?

Zoals je privé één of meerdere goede voornemens hebt gemaakt voor het nieuwe jaar, zo heb je dat waarschijnlijk zakelijk gezien, als ondernemer, ook wel gedaan. Zo niet: wat ging er zakelijk gezien niet zo goed in het afgelopen kalenderjaar? Wat had je bijvoorbeeld in boekhoudkundig, fiscaal of algemeen financieel opzicht anders kunnen doen? Als je daar zicht op hebt, is een goed zakelijk voornemen al snel gemaakt. Zet dus eens op een rij wat jou heel veel tijd en dus ook veel geld heeft gekost. De tijd die jij aan je zzp of vof boekhouding besteedt, kun je immers niet meer aan andere zaken besteden.

En daarmee komt vaak ook het besef dat je niet alles alleen kunt doen. Er zijn bedrijven die jou administratieve zaken uit handen kunnen nemen, waardoor jij je volledig kunt focussen op wat nóg belangrijker is en waar jij goed in bent: de dagelijkse bedrijfsvoering. En omdat je je geen zorgen meer hoeft te maken over de financiële rompslomp van je administratie, houd je daar ook nog eens veel meer tijd en energie voor over. Niet meer ´s avonds of in het weekend je boekhouding bijwerken, maar dat over laten aan de boekhouder van een kantoor dat zich daar volledig in heeft gespecialiseerd. Kan zomaar de beste zet van het nieuwe jaar worden. Hoe je de juiste boekhouder kiest lees je hier.

“Je hebt als ondernemer te maken met heel veel regeltjes, percentages en afdrachten die ook nog eens heel regelmatig veranderen.”

Facturatie en debiteurenbeheer

Iets wat veel ondernemers zelf doen is het opmaken van de uitgaande facturen en het bewaken van de betalingstermijnen. Helemaal prima natuurlijk, zo houd je alles goed in eigen hand en weet je wat er omgaat in jouw bedrijf. Maar hoeveel tijd kost jou dat? Heb je er wel eens aan gedacht om jouw boekhouding geheel of gedeeltelijk uit te besteden? Als jij zorgt voor de juiste input, verstuurt het administratiekantoor direct de factuur. Wat jou per factuur steeds weer tijd kost, doen ervaren boekhouders aan de lopende band, figuurlijk dan. Daarnaast hebben ze ervaren debiteurenbewakers in dienst. Dat betekent voor jou direct nog minder energie slurpende irritaties en meer ruimte in je hoofd voor je business. Het maakt daarbij niet uit of je zzp’er bent, of een vof of bv hebt opgericht. Vooral ook in de crediteurenadministratie gaat vaak veel werk zitten, zeker als je veel facturen krijgt. Ze moeten allemaal netjes en juist ingeboekt worden, en liefst in één keer, dus zonder allerlei correcties en overboekingen.

Vergeet ook je bank- en kasmutaties niet, die jou eigenlijk op elk moment in de maand inzicht moeten geven in de financiële status en de liquiditeit van jouw bedrijf. Heb je achterstanden, dan ben je dat inzicht en dus de control van jouw onderneming direct kwijt. Dat is niet wat je wilt. Je wilt een administratie die op elk moment bij is, waardoor je met één druk op de knop ziet hoe je er in financieel opzicht als bedrijf voor staat. Pas dan kan je zeggen dat je een goede ondernemer bent. Een administratiekantoor kan jou daarbij ontlasten: het staat financieel en administratief achter je en ondersteunt je. Het ene boekhoudkantoor werkt daarbij volledig fysiek, het andere volledig online. En uiteraard zijn er tussenvormen. Wat jou gerust zal stellen: boekhoudkantoren werken alleen met veel gebruikte, betrouwbare en hoog gewaardeerde boekhoudprogramma´s, zoals Exact en Moneybird. En omdat er zeer frequent backups worden gemaakt, is jouw hele boekhouding bij hen veilig.

Loonadministratie en zakelijke aangiften

Als jouw bedrijf is ingeschreven als bv en je meerdere mensen in dienst neemt, dan heb je dus ook te maken met loonadministratie. Als er één administratie werk voor een specialist is, dan is het wel de loonadministratie. Je hebt immers te maken met heel veel regeltjes, percentages en afdrachten die ook nog eens heel regelmatig veranderen. En uiteraard wil je jouw werknemers niet tekort doen, de belastingdienst betalen waar ze recht op hebben, maar zelf ook niet teveel afdragen. Hetzelfde geldt voor jouw aangiftes. Waar je er met jouw privé aangiftes waarschijnlijk zelf nog wel uitkomt, heb je zakelijk weer met hele andere regels en eisen te maken. Voorkom dat je fouten maakt in je aangifte en een naheffing krijgt, voorkom ook dat je aftrekposten of aantrekkelijke regelingen misloopt. Zorg ervoor dat je geen boetes krijgt, omdat je je boekhouding niet op orde hebt.

Conclusie

Wil je de 100% zekerheid van een juist gevoerde boekhouding en een loonadministratie waar je geen zorgen meer over hebt? Dan is een administratiekantoor of eigen boekhouder waarschijnlijk een goede keuze. Numbr is zo’n administratiekantoor, dat volledig online werkt. We zijn elke werkdag tot 17.00u bereikbaar, en op zaterdag tussen 12.00u en 15.00u. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek kijken we samen welk pakket bij jou en jouw wensen als ondernemer past.

Nieuwsbrief

Ontvang de laatste blogs als eerste in je mailbox.

We sturen je geen reclame.

Meest gelezen artikelen

Vrijblijvend eens doorpraten
over jouw wensen?