In 7 stappen de boekhouding van je bv op orde.

Een gedegen boekhouding is essentieel voor iedere ondernemer. Niet alleen stellen de Belastingdienst en de wetgever strenge eisen, ook voor jezelf is grip op je financiële prestaties onmisbaar om te kunnen groeien. Bij het verzorgen van een goede boekhouding voor een bv komt echter nogal wat kijken. 

Bij Numbr hebben we ruime ervaring met het doen van de boekhouding van kleine en middelgrote bv’s in sectoren als e-commerce, horeca en zakelijke dienstverlening. Die kennis delen we graag met je. Overweeg je de boekhouding van jouw bv zelf te doen of wil je weten wat er precies bij komt kijken? Lees dan snel verder.

Heb je (nog) geen bv? Lees dan ons artikel over de belangrijkste belastingen voor ondernemers voor meer informatie.

“Een bv heeft meer fiscale verplichtingen dan een eenmanszaak of vof. Laat je hierover dus goed adviseren.”

Stap 1. Start de boekhouding van je bv op

Begin met het opstarten en inrichten van een goede administratie. Je kunt hier natuurlijk Excel voor gebruiken, maar een goed boekhoudprogramma is doorgaans praktischer en vermindert het risico op fouten. In je administratie worden alle bonnetjes, facturen, bankgegevens en overige mutaties (bv. afschrijvingen) verwerkt. Deze vormen de basis voor de verschillende aangiften en de jaarrekening.

Bij Numbr gebruiken hiervoor Moneybird, een erg gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma waar je als ondernemer altijd en overal toegang toe hebt. Wil je Moneybird gratis uitproberen? Profiteer dan van een extra lange proefperiode van 4 maanden via onze partnerlink.

Stap 2. Houd een loonadministratie bij

Als directeur-grootaandeelhouder (dga) ben je in dienst van je eigen bv. Daarom ben je verplicht om jezelf loon uit te keren en een loonadministratie bij te houden. Een loonadministratie omvat onder meer het opmaken van loonstroken, het doen van loonaangiften en het opmaken van een jaaropgave. Klinkt ingewikkeld? Dat valt mee. Met Employes regel je de verloning eenvoudig online.

Heb je ook medewerkers in dienst? Dan moet je ook voor hen een loonadministratie bijhouden. Een goede boekhouder is in dat geval echt een must. Besteed je jouw loonadministratie uit bij Numbr? Dan heb je voor een vast bedrag per loonstrook nergens meer omkijken naar.

Let wel, ook als je jezelf nog geen loon uitkeert moet je aangifte doen. Je doet dan een zogenaamde nihil aangifte.

Stap 3. Doe de aangifte omzetbelasting

Nu je alle kosten en uitgaven netjes hebt bijgehouden is het tijd voor de aangifte omzetbelasting (btw). In de meeste gevallen doe je deze aangifte per kwartaal, maar een andere frequentie (maand of jaar) is ook mogelijk. In de aangifte omzetbelasting worden de te betalen en te ontvangen btw met elkaar verrekend. Het verschil draag je af of krijg je terug.

Indienen kan via de meeste boekhoudprogramma’s of via de site van de Belastingdienst. Na de aangifte ontvang je per post een aanslag met eventueel betaalinstructies.

Stap 4. Doe de aangifte vennootschapsbelasting

De volgende belasting die je als bv moet betalen is de vennootschapsbelasting, ook wel winstbelasting genoemd. Deze belasting wordt berekend over de winst uit een bepaald boekjaar. Hierbij is het ook mogelijk om winst en verlies uit voorgaande en komende jaren te verrekenen.  Top: dien de aangifte uiterlijk 1 juni van het volgende belastingjaar in, zo voorkom je dat je belastingrente moet betalen.

Indienen kan via de site van de Belastingdienst. Na de aangifte ontvang je per post een aanslag met eventueel betaalinstructies

Stap 5. Doe de aangifte inkomstenbelasting

Naast de extra fiscale verplichtingen is er gelukkig ook goed nieuws; je aangifte inkomstenbelasting wordt een stuk eenvoudiger wanneer je een bv hebt. Als werknemer van je eigen bv word je loon namelijk via de aangifte loonheffingen al doorgegeven aan de Belastingdienst. Dit loon is hierdoor bij de aangifte inkomstenbelasting al voor je ingevuld.

Heb je ook dividend uitgekeerd? Dan geef je dit in eerste instantie aan middels de aangifte dividendbelasting. Het uitgekeerde dividend verwerk je vervolgens in box 2 van de aangifte inkomstenbelasting. Hierbij mag je de reeds betaalde dividendbelasting als voorheffing aftrekken.

6. Stel de jaarrekening op

Als bv is het opstellen en deponeren van een jaarrekening bij de Kamer van Koophandel wettelijk verplicht. Daarnaast is het opmaken van een goede jaarrekening essentieel om inzicht te krijgen in de financiële prestaties van het afgelopen jaar. Iedere bv dient een aparte jaarrekening op te stellen, met daarin een overzicht van de financiële situatie van het bedrijf. Een jaarrekening omvat in ieder geval een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting op de cijfers. 

De opgemaakte jaarrekening dien je deponeren bij de KvK. Vervolgens kunnen anderen – zoals toekomstige zakenpartners of geldverstrekkers – jouw gegevens (tegen betaling) opvragen bij de KvK. Het is zodoende van groot belang dat alle gegevens rechtsgeldig en correct worden aangeleverd, anders riskeer je hoge boetes en kan je (privé) aansprakelijk gesteld worden voor bv. schulden.

Stap 7. Bewaar de boekhouding

Houd er tot slot rekening mee dat je boekhouding gecontroleerd kan worden. Daarom ben je als ondernemer wettelijk verplicht je administratie zeven jaar lang te bewaren. Denk hierbij naast alle jaarrekeningen ook aan alle facturen, bonnetjes, openstaande vorderingen, ontvangen betalingen en voorraadgegevens.

We hopen dat we je met dit artikel een eind op weg hebben geholpen met de boekhouding van je bv. Let wel, iedere situatie is anders, laat je dus altijd goed adviseren. Heb je vragen of heb je interesse in het uitbesteden van je boekhouding? Neem dan vrijblijvend contact op. Onze experts denken graag met je mee en kunnen ervoor zorgen dat je straks nergens meer omkijken naar hebt.

Vond je dit een interessant artikel en wil je meer weten? Kijk dan hier voor meer artikelen met waardevolle informatie voor ondernemers.

Boekhouding van je bv uitbesteden?

Vraag een offerte aan.

Vraag een offerte aan.

Gelukt!

Het formulier is succesvol verstuurd en zal worden verwerkt. Bedankt.

Afspraak gepland!

Je afspraak is succesvol ingepland. Je ontvangt een e-mail ter bevestiging.

Betaling gelukt!

Je betaling is succesvol afgerond en zal worden verwerkt. Bedankt.